e call e segelyhivo hogy mindenki hazaerjen

Hogyan működik az e-segélyhívó és mire való?


Életet menthet az e-segélyhívó - Az Európai Unió területén 2011 során több, mint harminc ezer ember halt meg az utakon közlekedési balesetből kifolyólag. Azóta kimunkálásra került egy olyan új, kiváló technikai vívmány, amely igen jó arányban segít ezt a számot lecsökkenteni. Már bizonyított, hogy életet menthet az e-segélyhívó rendszer működése, akár évente több ezer esetben. Vannak már országok az Unióban, ahol ez a rendszer működik - például Romániában - egyes gépjármű kategóriák tekintetében, elsősorban a luxus személyautókban. A 2015-ös évtől az Unió minden egyes tagországában szeretnék ezt bevezetni, mégpedig minden forgalomba kerülő autóra vonatkozóan.


Az e-segélyhívó rendszer jelenleg is tesztelés alatt van az Unió által elindított HeERO program keretében. A tesztelés Magyarországon is zajlik mégpedig a Best Way Traffic Kft égisze alatt. Az e-segélyhívó rendszer felállításának előkészületeiben az Ericson cég működik közre, az ő irányításukkal zajlik a tesztelés is. A rendszer működésének lényege, hogy a balesetet szenvedett sofőr, illetve utasa sokkal nagyobb esélyt kap a túlélésre a beépített e-segélyhívó használatával, hiszen a rendszer akkor is segélykérő jeleket küld a központba, amikor a sérült eszméletlen, magatehetetlen és e miatt nem képes telefonálni, segítséget kérni. Az ilyenkor fellépő időveszteség tudjuk jól, hogy emberéletbe kerülhet, hiszen egy súlyos sérülésnél minden perc számít a segítség megérkezéséig.

Az e-segélyhívó működésének alapja a teljes automatizmus, amikor is a járműbe szerelt fedélzeti rendszer egy SIM-kártyával kerül összekötésre és a leadott jelzés a 112-es segélyhívó számra fut be, ahol a diszpécser veszi a jelzést és azonnal továbbítja a hatóságok felé. Ekkor pár percen belül el tudják indítani a mentőt, a tűzoltókat és a rendőrségi helyszínelőket is.

Az elhatározás igen üdvözölendő, az ennek nyomán megalkotott törvény nagyban elősegíti az eddiginél jóval biztonságosabb és környezetkímélőbb közlekedés ösztönzését. Persze a legnagyobb jelentősége abban rejlik, hogy életet menthet az e-segélyhívó, ami tudjuk, mindennél fontosabb. 2015-ben már csak olyan személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek kerülhetnek forgalomba, melyeket az unió jóváhagyott és melyekbe beszerelésre került az e-segélyhívó, majd 2020-ig a nehéz haszongépjárművek, az autóbuszok és a motorkerékpárok tekintetében is teljesülni kell ennek a feltételnek.