Az e-segélyhívó rendszer bevezetésének törvényi alapjai
Az Európai Parlament közlekedési és idegenforgalmi bizottsága fél évvel ezelőtt azt a döntést hozta, hogy 2015 őszétől az Unió területén közlekedő minden egyes személygépkocsi és könnyű tehergépkocsi vonatkozásában kötelező legyen beszerelni az e-segélyhívó rendszert. A segélyhívó a gépjárműbe építve a hozzá rendelt SIM kártyán keresztül baleset esetén azonnal segélyhívást ad le a 112-es számon keresztül. A törvény értelmében ezt az e-segélyhívó rendszert az Unió egész területére nézve egységessé kell tenni, mert ezzel lehet elérni, hogy az Európai Unió állampolgárai részére lehetővé legyen téve az azonnali segélykérés, ha vészhelyzetbe kerülnek.
A rendszer bevezetése jócskán lecsökkentheti az évi átlag 75 haláleset számát, mely csak hazánkban történik a közúti közlekedésben, mivel a mentők és más hatóságok is fele annyi idő alatt a helyszínre érkezhetnek e módszer alkalmazásával.
Az e-segélyhívó rendszer bevezetésének törvényi alapjai biztosítják az állampolgárok számára, hogy a rendszer használata során a személyes adataik teljes biztonságban maradnak, hiszen a segélyhívó kizárólag akkor kezd működni, hogyha észlel egy balesetet. Ez azzal magyarázható, hogy a berendezésben található szenzorok adják le a jelzéseket például akkor, amikor kinyílik a járműben a légzsák, de e mellett a műszert maga a sofőr, vagy az utasa is be tudja indítani, tehát a segélyhívás manuálisan is indítható. Az e-segélyhívóról érkező adatok megőrzésre kerülnek, mégpedig az adatvédelmi törvényben és a nemzeti szabályozásban előírt ideig. Miután a rendszer csak esemény során kapcsolódik a mobil hálózatra, így ez nem engedi, hogy a gépkocsi útja követhető legyen esetleg, sőt a hackerek sem férhetnek hozzá az adatokhoz.
A törvényi alapok szerint a 2015-ben bevezetésre kerülő e-segélyhívó rendszer elindításával együtt az Európai Parlament kötelezni fogja a tagországokat arra, hogy a 112-es segélyhívó számhoz rendelet központok tekintetében kiépítsék az egységes segélyhívó rendszert. A törvény ki fog terjedni az Unió mind a 37 államára, valamint Izlandra, Svájcra és Norvégiára is.
2009 óta már napirenden van az e-segélyhívó rendszer önkéntes módon való alkalmazása, de ennek kiterjedése a vártnál sokkal lassabban zajlik. Ma a gépjárműveknek mindössze egy százaléknyi részében van beszerelve az e-segélyhívó, de ezek sincsenek egységbe szervezve. A törvényi háttér megengedi, hogy a már beszerelt készülékeket továbbra is lehet használni azzal a feltétellel, hogy amennyiben meghibásodik, akkor a rendszer képes átállni az e-segélyhívó használatára automatikusan.
Új információk:
- Szombathelyre és Miskolcra fut be a 112-es segélyhívás - 07/12/2014 22:09
- 2015-től új autó e-segélyhívó nélkül nem kerülhet forgalomba - 22/07/2014 20:46
- Európában egységes lesz a 112-es segélyhívás - 01/06/2014 21:39
- E-segélyhívó árak - Mennyibe kerül az E-call? - 31/05/2014 16:28
- E-segélykérő - Milyen előnyökkel jár a rendszer bevezetése? - 31/05/2014 16:23